Sorry sir, first time

Tiden flyter på illa kvickt. Senaste dagarna har bjudit på några lätta regnstänk och jag måste med viss besvikelse konstatera att mina 5 patroner silikon på utsidan av lägenheten ännu inte har satts på prov. Dock verkar min skicklighet som hantverkare fungera bra i både dusch och kök så här långt, inte en droppe spilld. Hur det ser ut….tja, som att Martin Timell inte har hälsat på än.

Full fart är det på jobbet, börjar komma upp i fart någorlunda. Fortfarande dyker det upp saker varenda pass som är nya och oklara både för mig och instruktörerna, svårt att komma igång riktigt riktigt. Men som det låter, så kommer det att ta både ett eller två år innan man egentligen förstår sig på hur man ska hantera de mängder med gråzoner som ingen egentligen verkar ha koll på. Nåja, det mest grundläggande är straightforward, sväng höger, sväng vänster, sjunk, stig, landa och starta. Har f.ö. aldrig gett så många ”expedite climb/descend” och ”increase speed” under hela min karriär i Sverige som jag gjort här….varje dag.

Johanna är just nu hemma i Sverige och laddar upp med ny energi och fixar lite praktiska detaljer, så nu är det ungkarlsvarning med massor med pasta och hembeställningar av mat 😉 Det finns massor med matställen här i Dubai med bra priser och det bästa av allt är att i princip alla ställen har fri och hyggligt snabb hemleverans. Så ikväll har jag idkat intimt umgänge med en Subway Melt, faktiskt inte så onyttig som den låter men knappast speciellt nyttig heller. Efter att ha ringt och beställt och noggrannt försökt förklara vart vi bor så var det bara att vänta.

Jag vet inte vad dom planerade från början här i Dubai men adresser finns inte. Post skickas till centrala postboxar dit företagens anställda indier åker och hämtar posten. Så varje gång det skall ordnas leverans av något, om det så är möbler, pizzor eller taxibilar så får man på bästa sätt försöka förklara vart man bor relativt, förhoppningsvis, bekanta byggnader, vägar eller affärer etc. I våra förklaringar av vart vi bor så heter det att vi bor nära hamnen, nära en känd gata, på samma sida som ett visst hotell i ett hus med en speciell neonskylt som ligger si och så många hus bort. Om det i denna förklaringen är någon punkt som är lite okänd så är det bara att försöka justera; rakt fram efter en tunnel, bredvid ett galleri, bredvid ett nybygge etc. etc. etc. Antar att det ”adresslösa” systemet funkade bra innan det helt plötsligt bodde 1,4 miljoner här, eller är det 1,5 nu?

Hursomhelst, en halvtimme efter beställningen ringer en kille upp och frågar på typisk indisk-engelska vart jag egentligen bor, gör mitt bästa för att justera beskrivningen och väntar en stund till. Därefter ringer dom från Subways callcenter igen och ursäktar att det tar tid, det är nämligen en ny killes första körning. Jag förklarar än en gång, på ett tredje sätt, vart vi bor. Bara 10 minuter senare ringer det på dörren, äntligen har han hittat rätt. När jag öppnar dörren förväntar jag mig en nervös 18-åring som precis gjort sin första körning. Vet inte om jag egentligen blir förvånad när det står en 40-åring där istället. Nåja, jag var nöjd och han gick snabbt iväg i korridoren för att åter ge sig ut på vägarna på sin 125-kubikare till moppe i en minst sagt rörig trafik.