Fast lane = slow lane

Att köra bil i indiska Dubai är en blandad upplevelse, jag gör mitt bästa för att inte låta mig påverkas men det är inte det lättaste alla gånger. Det har precis genomförts en massiv utbyggnad av fartkamerorna här i stan, numera är det närmare 650 kameror utplacerade (om jag inte missförstått något) bl.a. i princip varje km längs huvudgatan, Sheikh Zayed Road. The Green Beast, min gröna Jeep Wrangler, är ju känd som ett riktigt fartmonster med en bedömd maxhastighet på säkert 120, så hitills har jag trots friska försök inte ens varit i närheten av att få ett fint förarfoto på mig själv. Jag har dock en 50-50 chans hängande i luften sedan några dagar för mitt livs första böter för just fortkörning. Fast jag vet fortfarande in vad hastighetsgränsen var eller om kameran ens tog kort på mig (blixten gick av iallafall, kan kanske ha varit bilen bredvid…), jag skannar av polisens bötes-sida med jämna mellanrum för att se ifall det blivit någon vinstlott!

Till skillnad mot Sverige så är bötessystmet annorlunda så tillvida hur man betalar för sig. Polisen har ett öppen databas på deras hemsida där man kan söka på vilket registreringsnummer/körkortsnummer man vill för att se vilka böter som registrerats och hur många svarta prickar föraren har. Inget tjafs om integritet där inte. Så istället för att man får en böteslapp skickad så får man gå in där själv och kolla och ev. betala böter online. Vad jag vet finns inga förseningsavgifter, det hela är istället löst genom att man vid den årliga förnyelsen av bilregistreringen måste betala av vad man nu har för obetalada böter innan den genomförs. Ev. böter registreras f.ö. på bilen, det behövs med andra ord inte identifieras någon förare, utan den registrerade ägaren av bilen betalar böterna och löser ev. tvister med fortkörande kompisar/släktingar/kollegor själv. Helt rätt om jag får säga…

Ett problem som uppstått p.g.a. alla fartkameror är dock att istället för att hålla hastighetsgränserna så har folk börjat sakta in till farter som kunde obeservas hos vissa orienteringsklubbsmedlemmar för ett antal år sedan, på tok för långsamt med andra ord. Fast nu ska jag ju inte lasta fartkamerorna rakt av för att folk håller 80-70-60 i alla 7 filer på 100-vägarna, anledning kan ju lika gärna vara att dom pratar i mobilen (med tillhörande fyllevingel mellan 2-3 filer), är fulla på riktigt, saknar körkort, har livliga diskussioner med andra i bilen, plockar saker i baksätet, håller på att somna efter en ännu en 12 timmars arbetsdag eller lika sannolikt är ruttna förare. Anledningarna kan vara många, och nu måste jag säga att det faktiskt inte är alla gånger de okuperar alla 7 filer, de (ja, såklart aldrig jag….alltid ”de”, eller hur!?) brukar företrädesvis ha dessa hyss för sig i de 5 vänstra filerna. Med andra ord brukar det vara lättare, snabbare och säkrare att ta sig fram i de 2 högra filerna medans cirkusen pågår för fullt i övriga. F.ö. är de orangea lamporna på vardera sida av fronten och baken på bilen till endast för att säga ”Nu parkerar jag mitt i gatan och blockerar alla er bakom….och vet ni vad, det skiter jag i, hahaha”, och inte för att ev. visa avsikter i röriga trafiksituationer eller hjälpa andra som jag felaktigt trott i alla dessa år.

Vuxenpoängsvarning: Mitt första körkort har gått ut…10 år! Oooooo


Angående trafiken så skulle man nog kunna tala om en kulturkrock…

På tal om inget; För några dagar sedan när jag gick upp till Terminal 1 på flygplatsen för att hämta rabatterat Thai-käk till samtliga på skiftet (brukar försöka röra mig den lilla biten på jobbet varje dag, mycket stillasittande blir det…) fick jag en nyfiken fråga från en av alla de välbekanta servitörerna på matställena; ”Du Tommy, vem ber du till egentligen, vilken Gud har ni i Sverige?”. Tja, jag låter George Carlin svara för mig på den frågan. Jag var dock lite mer finkänslig (läs: undvikande) i mitt svar till servitören… 😉 Och som man säger på engelska; No offence, but…