Regncirkus

Då var det dags igen för åska och regn, är väl nån sån period igen. På jobbet var det cirkus med plan som var tvungna att landa till höger och vänster runtom kontinenten och det var flygplan överallt i luften över Dubai som kämpade med att hålla sig borta från alla åskceller. Det är ju inget vidare att flyga igenom de stora åskmolnen, dels är det kaotiska och starka vindar, sen finns det en risk för hagel med följande skador, och blixtar är inte helt ofarliga heller. Tyvärr har vi inte någon väderinformation på kontrollen vart de värsta molnen håller till eller vart de är på väg, så piloterna får använda deras ögon och väderradar för att säga till oss vart de behöver flyga för att undvika. Det kan bli ganska saftiga omvägar ibland.

Regnet började såklart lagomt tills jag var på jobbet, och precis som jag misstänkte så var det minst sagt blött på vardagsrumsgolvet när jag kom hem. Jag väntade inte en sekund med att väcka vaktmästaren för att visa upp min lägenhet. Att notera i sammanhanget är att det läckte bra vid senaste regnet också som var i december (tror det regnade efter det också, men då klarade jag mig). Så jag har sedan december klagat med jämna mellanrum med mer och mer irriterad ton för att få det fixat. ”But it’s not raining now, we fix later”, dumheten saknar gränser här i landet. Fast mer normalt har svaret varit ”Ok, ok, we send someone”, någon som aldrig kommer såklart. Men nu har jag precis lagt på telefonen efter ett minst sagt argt samtal med den som ska vara ansvarig för underhållet.

På tal om underhåll så tacklar dom det lite annorlunda här. Om det varit i Sverige så kan jag tänka mig att dom hade skickat nån ganska omgående eftersom det läckt in vatten, vilket skulle kunna betyda dyr vattensanering om det inte åtgärdas direkt. Här skiter man i vilket, betala hyran och var tyst, tack. Huset, som börjar bli ganska nergånget redan, får dom väl riva till slut och bygga nytt bara. På nått vis vill jag dock tro att det skulle vara billigare att underhålla riktigt än att göra så. Angående vattenskador så är jag ganska säker på att jag har en schysst pool under badkaret på ena toaletten, det låter åtminstone så när man trampar runt i det inmurade badkaret.

Så, samtal med underhållsavdelningen. Det första han säger är att jag ska prata med vaktmästaren (vilket jag gjorde 5 min tidigare med standardsvar 1A: ”Someone will come and fix”), såklart inte godkänt. Efter det undrade han varför jag har fönstrena öppna när det regnar!? Att jag förklarar att det inte är fönstrena utan väggen som läcker verkar han inte fatta…först. När jag säger att jag klagat i över 2 månader svarar han att det lika gärna kan dröja 4 månadar innan det är fixat, samt undrar varför jag klagat då det inte regnat (typ senaste 2 månaderna)!? Hyfsat irriterat och praktiskt förklarar jag att det inte är acceptabelt, att de haft två månader att fixa detta och nu får det räcka, jag vill ha nån här IDAG och fixa detta. ”Not possible, no working today”, duger inte! Så efter en hel drös med tomma löften om att ”nån ska fixa”, ”nån gång” som jag inte köpt så ska det till slut komma en snubbe i eftermiddag nu.

Jag vill inte ropa hej för tidigt, men får se vad som händer. Sandlåda är ordet, den som skriker högst får mest uppmärksamhet (och service). Nu ska jag lugna ner mig efter alla dessa dumheter och vila rösten. Ikväll är det hockey, fokus!